Loši kompromisi ministrice ugrožavaju obrazovnu reformu

Aktualno 23. siječnja 2018.

Obrazovna reforma i loši kompromisi ministrice Divjak

Dana 23. siječnja 2017. godine predsjednik Kristian Čarapić i članica Gradskoga odbora Ivana Prica ispred Gradske organizacije Foruma mladih SDP Rijeke te saborski zastupnik Željko Jovanović održali su tiskovnu konferenciju kojom se tematizirala obrazovna reforma i loši kompromisi kojima ministrica Divjak i Vlada Republike Hrvatske ugrožavaju istu.

Također, naglasilo se da je vodstvo SDP i Klub zastupnika SDP, zajedno s Forumom mladih SDP Hrvatske osmislilo Plan za mlade te se kreće s aktivnom kampanjom i daljnjim dijalogom s mladima kako bi se kroz Plan za mlade ponudilo rješenja za njih, njihove obitelji i njihov ostanak u Hrvatskoj. I ovim putem pozivamo sve da svoje prijedloge za mlade šalju na planzamlade@sdp.hr ili ispune obrazac na www.sdp.hr/plan-za-mlade/ kako bismo zajedno donijeli što bolji plan za budućnost u Hrvatskoj.

Poveznica na Facebook album: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1998488900411248.1073741894.1528103367449806&type=3

Izjavu za medije Foruma mladih pročitajte u nastavku:

Obrazovna reforma ključ je bolje budućnosti u Hrvatskoj, preduvjet svih ostalih mjera i bez nje teško je očekivati da će mladi prestati odlaziti iz Hrvatske. Istovremeno, loši kompromisi ministrice Divjak ozbiljno zabrinjavaju.

Ministrica Divjak je, podsjetimo, zakonskim izmjenama koje bi trebale biti uskoro u proceduri Hrvatskoga sabora odlučila udovoljiti pojedinim prohtjevima neokonzervativnih udruga, pri čemu očigledno nije vodila dovoljno računa o najboljim interesima djece i prosvjetnih radnika.
Odgojne ciljeve nemoguće je postići ako se sadržaji međupredmetnih tema ostave na izbor roditeljima, jer sama činjenica da je netko roditelj ne podrazumijeva kompetentnost za određivanje koje znanstvene spoznaje i dostignuća te koji sadržaji obrađeni kakvim specifičnim metodama poučavanja doista mogu ostvariti navedene ciljeve. Konvencija o pravima djeteta i Konvencija o ljudskim pravima jasno propisuju da država najprije mora zaštititi najbolji interes djeteta, a to nužno uključuje i situacije u kojima dijete treba zaštititi od njegovih roditelja.

Pariška deklaracija

Europska unija je 2015. Godine donijela Parišku deklaraciju kojom je kao bazične vrijednosti definirala “promicanje građanskog odgoja, slobode, tolerancije i nediskriminacije putem obrazovanja”. Jednako tako, i Rezolucija Europskog parlamenta iz 2016. godine poziva na međukulturni i međuvjerski dijalog u sustavu obrazovanja u svrhu promicanja međusobnog poštovanja.

Djeca u vrlo ranoj dobi razvijaju i usvajaju stereotipe i predrasude koje vide u svojoj okolini te su sama često meta predrasudnog i diskriminirajućeg ponašanja, pa i vršnjačkog nasilja temeljenog na različitim pripadnostima. Istraživanje provedeno na 14-godišnjacima u 31 zemlji u Europi i svijetu pokazalo je da se školski utjecaj na dječje građanske kompetencije pokazao upravo kroz poticajnu demokratsku razrednu klimu u kojoj je djeci bio omogućen slobodan dijalog i kritička rasprava o kontroverznim političkim i društvenim pitanjima. Takva je demokratska atmosfera pridonijela i pozitivnim odnosima među djecom, te stvorila priliku da u razredu kroz kritički dijalog uče i primjenjuju demokratska načela i tako se pripremaju za aktivno sudjelovanje u svijetu.

Također, dubinski intervjui s nastavnicima pokazali su da nastavnici misle da učenici imaju koristi od razgovora o kontroverznim temama u razredu, jer to pridonosi razvoju mišljenja, pomaže im stvoriti vlastito informirano stajalište, razviti toleranciju za one koji misle drukčije i razgovarati s njima bez kritiziranja i omalovažavanja njihovih stajališta.

I Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova ističe da ovako sročen zakon “predstavlja korak unatrag u smislu odgoja i obrazovanja za ljudska prava”. Mi danas podsjećamo da su u sklopu Cjelovite kurikularne reforme izrađeni kurikulumi sedam međupredmetnih tema, i to Osobni i socijalni razvoj, Zdravlje, Održivi razvoj, Učiti kako učiti, Poduzetništvo, Građanski odgoj i obrazovanje te Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije.

Nevjerojatan niz praktičnih i organizacijskih problema

Stoga, ovakav prijedlog Ministarstva znanosti i obrazovanja otvara i nevjerojatan niz praktičnih i organizacijskih problema na razini sustava i na razini samih škola. Na razini sustava postavlja se pitanje kako zadovoljiti potrebe vrlo heterogenih vrijednosti i odgojnih pristupa roditelja u osam tema? O kolikom broju modula je riječ po pojedinoj temi? Tko će ih izraditi i na čiju inicijativu? Kako pratiti promjene u zahtjevima roditelja i učenika iz godine u godinu i prilagođavati ponudu i sadržaj modula? Ako situaciju dovedemo do apsurda, možda bi bilo najpravednije i najprikladnije da sami roditelji izrade modul za svoje dijete. Tko od roditelja ima stručnost u raznovrsnim područjima koja obuhvaćaju međupredmetne teme, kao što su Poduzetništvo, Učiti kako učiti, Održivi razvoj i sl.?

Završnica je to, od države desetljećima sustavno vođenog, procesa urušavanja autoriteta odgojitelja/ica, učitelja/ica, stručnih suradnika/ca, ravnatelja/ca i svih onih koji svakodnevno predano i vrijedno rade zahtjevan posao. Put je to i k potiranju znanstvenog, činjeničnog i argumentiranog iz sustava odgoja i obrazovanja, a posljedično i iz hrvatskoga društva. Najgore je što će navedeno biti osnova dodatnih podjela, pa čak i moguće segregacije mladih osoba na osnovi vjerovanja njihovih roditelja u zemlji koja svakim danom postaje sve više podijeljenom. Predložena rješenja mogu značiti kraj cjelovitog, povezanog i znanstveno utemeljenog javnog sustava odgoja i obrazovanja.

Nužno povjerenje u prosvjetne djelatnike

Moramo dozvoliti našim prosvjetnim djelatnicima da rade svoj posao, moramo imati povjerenja u njih da znaju kako odraditi ono za što su i sami obrazovani, a to je osposobiti nove generacije naše djece da preuzmu odgovornosti za budućnost našeg društva jednom kada odrastu.

Ako dozvolimo da se svatko sa ceste može petljati u njihov nadasve odgovoran i stručan rad, onda potkopavamo obrazovanje kao vrlo ozbiljnu struku i dozvoljavamo roditeljima da kroje obrazovni sustav svaki po svojoj mjeri i kako sami smatraju da bi trebao funcionirati. Takav način i takav pristup vodi u konačnici u anarhiju, u sustav bez jasnih pravila koji se prilagođava onima koji su najglasniji i koji najviše pritišću sustav u svoju korist.

Mi kao Forum mladih SDP Rijeke smatramo kako je nedopustivo manipuliranje sustavom i potkopavanje autoriteta djelatnika u obrazovanju, koje u konačnici vodi prema još nižem standardu obrazovanja.

Radikalizacija mladih

S obzirom da u Hrvatskoj postoje vidljivi trendovi radikalizacije mladih vezan uz nacionalni i religijski identitet, u smislu isključivih stavova prema drugačijima, bez obzira radi li se o nacionalnim manjinama, rodnom identitetu ili seksualnoj orijentaciji, te da mladi u Hrvatskoj postaju sve zatvoreniji u uski nacionalni religijski konstrukt, jedino obrazovanje može pomoći razvoju hrvatskoga društva u kojemu neće biti diskriminacije. Protiv jačanja diskriminacije možemo se boriti samo obrazovanjem za građansko društvo i demokraciju, a najbolji primjer su i naša riječka iskustva pilot projekta građanskog odgoja u osnovnim školama koja su pokazala da su djeca koja su imala nastavu iz građanskog odgoja tolerantnija, odnosno najveće razlike između učenika koji su odslušali izvannastavni program Građanskoga odgoja i obrazovanja i onih koji nisu vidljive su u tvrdnjama o poštivanju i uvažavanju drugačijih.

Zbog svega navedenog apeliramo na Vladu Republike Hrvatske i na Ministarstvo znanosti i obrazovanja, kao i na ministricu Divjak, da ne dozvole da loši kompromisi i ovako loše odredbe uđu u obrazovnu reformu, jer nikome nije u interesu nešto tako ozbiljno kao što je obrazovna reforma prilagođavati sitnim interesima marginalnih drušvenih skupina, a sve to kako bi se pridobio koji glas više na idućim izborima.

Naša djeca vrijede više od toga, kockamo se s budućnošću vlastite domovine, ne dozvolimo to, oduprimo se svi zajedno.

Također, u nastavku možete pročitati i izjavu saborskog zastupnika Željka Jovanovića:

Krenula je nova saborska godina sa starim problemima za Hrvatsku. Vlada na čelu s HDZ-om ne nudi rješenja za građane, prostor medijskih sloboda sve je uži, a svakih 10 minuta jedna osoba napusti Hrvatsku. Prošlo je 10 mjeseci i 15 dana otkad smo u proceduru uputili Prijedlog za ratifikaciju Istanbulske konvencije. Dakle, 321 dan čekamo da bude uvrštena na Dnevni red Sabora. I to puno hovori i o HDZ-u i o HNS-u.

Istovremeno, u klubu zastupnika SDP-a kontinuirano razgovoramo s mladima o problemima koje ih muče, zbog kojih ne mogu napredovati i razvijati se u Hrvatskoj te zbog kojih razmišljaju napustiti Hrvatsku.

U tim razgovorima dominiraju tri teme:
– zaposlenje, uvjeti na radnome mjestu i buduće mirovine
– stambeno pitanje i najam
– te obrazovanje čija je reforma žrtva HDZ-ove političke trgovine s krajnjom desnicom, o čemu i govorimo danas u Rijeci.

Ključnih mjesec dana

Kad je riječ o vrlo aktualnoj temi obrazovne reforme, bez pretjerivanja možemo poručiti da je pred nama ključnih mjesec dana da premijer Plenković i ministrica Divjak dokažu djelima da žele reformu obrazovanja. Kako to mogu učiniti?

Prvo, pozivamo da poslušaju naš današnji apel i da u prijedlogu izmjena zakona o obrazovanju, koji će biti upućen u saborsku raspravu, ne bude loših kompromisa sa nazadnjačkim katatolibanskim marginalnima skupinama, jer to ozbiljno ugrožava budućnost obrazovanja i hrvatskog društva, te drugo da ministrica Divjak odmah objavi analizu prošlog natječaja za Ekspertnu radnu skupinu.

Naime, po svim dostupnim podacima taj natječaj je bio potpuno netransparentan i obilježen ozbiljnim malverzacijama, pa stoga nitko tko je u te malverzacije bio uključen ne smije ni na koji način sudjelovati u budućim reforskim procesima.

Tu prije svega mislim na Dijanu Vican i Jasminku Buljan Culej, kao i na druge djelatnike MZO koji su u tom sudjelovali.

Prikrivanje političke trgovine

Bez takvog pristupa, nitko pri zdravoj pameti i bez stranačke iskaznice neće se kandidirati za novu ERS. Ukoliko i HNS pristane na taj truli kompromis potvrdit će još jednom da je za njih obrazovanje samo smokvin list kojim prikrivaju svoju sramotnu interesima obilježenu političku trgovinu. A sve ukazuju na to, stoga je manevarski prostor i snaga aktualne ministrice vrlo dvojben. Zbog toga je prisiljena na brojne loše kompromise koji mogu ugroziti njene dobre namjere, a u koje ja iskreno vjerujem. Na primjer, morala je zadržati sve „hrastovske“ kadrove u ministarstvu iako su se oni svim snagama protivili strategiji obrazovanja i kurikularnoj reformi, morala je pristati (iako se sama zalaže za depolitizaciju obrazovanja) na politizaciju posebnog stručnog povjerenstva za strategiju i nije mogla reći NE članstvu Jasminke Buljan Culej u tom povjerenstvu, iako je to, usudio bi se tako reći, uvreda svim stručnjacima koji se bave strategijom i kurikularnom reformom.

Obrazovanje i znanost gubitnici u proračunu

Ne mogu, ovom prilikom, ne podsjetiti se da su prošli tjedan Plenković i Divjak na čelo Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje, institucije koja će voditi vanjsko vrednovanje eksperimentalnog uvođenja Cjelovite kurikularne reforme postavili nekoliko radikalnih konzervativaca bliskih obiteljašima, Crkvi i Hrastu koji se otvoreno protive kurikularnoju reformi, posebno zdravstvenom i građanskom odgoju. Koliko je ozbiljno obrazovanje i znanost prioritet za Plenkovića i HNS, vidi se po tome što je i u proračunu za 2018., ali i smjernicama proračuna za 2019. i 2020., unatoč rastu ukupnog proračuna obrazovanje i znanost gubitnik u odnosu na neke druge resore, pa će u postotku i obrazovanje i znanost padati, a ne rasti kao što je obećavano. Bolji život i budućnost građanima Hrvatske neće donijeti ni borbeni zrakoplovi ni nove strojnice za koje su se našlo stotine dodatnih milijuna kuna, nego obrazovanje i znanost.

Pritisak nazadnjačkih i marginalnih skupina

Zaključno, reforma je u velikom kašnjenju, a „usuglašavanje“ reforme s generalskim zborom ili biskupima, te raznim minornim katotalibanskim pokretima izazivaju skepsu i strah da ćemo izgubiti još čitav niz generacija učenika koji neće ići u školu sa osmijehom niti će iz škole izlaziti sa znanjem, vještinama i kompetencijama za kvalitetniji posao i bolji život. U svojoj nemoći da provede cjelovitu kurikularnu reformu i da se odupre raznim fundamentalističkim nazadnjačkim skupinama u društvu ili lobijima ministrica Divjak je osuđena na loše i opasne kompromise, te parcijalna rješenja koja dodatno usporavaju provedbu cjelovite kurikularne reforme. Najbolje se to vidi, što ste čuli od mojih prethodnika, i u najnovijem prijedlogu izmjena zakona o odgoju i obrazovanju gdje se očito pod pritiskom takvih nazadnjačkih, ali pri tom, naglašavamo, marginalnih skupina minorne podrške u društvu, pokušava onemogućiti svoj djeci usvajanje znanja utemeljenog na znanstvenim spoznajama i progurati razne „alternativne činjenice“.

Podrška u borbi protiv alternativnih činjenica

U borbi s takvim nazadnjacima i „alternativnim činjenicama“ ministrica Divjak može računati na našu apsolutnu podršku i suradnju u interesu cjelovitog odgoja i obrazovanja za dobrobit svakog djeteta, ali zato, još jednom ponavljam, tražimo da s riječi i kompromisa pređe na djela.

K. Č.